fredag 25 december 2009

Lycka!

Gått o varit seg ett tag, dragit på det. Men häromdagen gjorde jag nya linor, anpassade för hundarnas selar och längder på hundarna. Det tog hela kvällen med pyssel, ville få det riktigt, och lätt att byta. Så jag gjorde "Sofiastilen" dvs att varje rumplina och led av stamlina har en ögla i vardera ände, så man lätt kan byta ut EN del och slipper byta allt om en olycka händer att någon lina blir gnagd eller skavd på något sätt.

Som tur var tittade jag inte ut innan jag bytte om, satte på mig lager på lager och nya goa hundkörarjackan (skaljacka, men med en totalt underbart hög krage man kan dra upp mot halva huvudet). Kliver ut i mörkret, och inser att OJ vad det blåser! Snön kom nästan i sidled. Jaja, det finns bara dåliga kläder... Lite lätt ruggig började jag med att ankra upp släde, lägga ut linor, plocka selar, nacklinor, halsbanden med pinglor. På med reflexvästen, grabba selarna och sela vovvarna. Väl alla hundar i spannet, ser jag ju att Zipp är SÅ intresserad av Luna, lyfter på hennes svans och ser att nu har löpet startat. Jaja, hon är cool så vi körde. Det brukar inte vara några probs förrän under höglöpet, då är det lite svårt att ha en pöjk bredvid henne ;)

Lossade startlinan och iväg efter skogsbilvägen inöver (inte spårat från hundgårdarna o över myren ännu). Bromsar så att det inte blir för snabbt för Cd och Trax, samtidigt så är det ju att mana på dom, då vägen används för en hel del rastning av inte bara mina hundar. Men med numera erfarna Luna är det inga problem, Zipp blir något mer okoncentrerad när han har löptik brevid sig, men stretar inte emot när Luna visar vägen.

Ut på vasaspåret mot byn, tänkte svänga vänster ut på myren sen, men hundarna för ivriga, så vi körde halvvägs mot byn, där finns det som en "ögla" där det är lite lättare att vända tänkte jag. Dock var det ospårat där, men med 6 st framför släden så var det att visa vägen och sen åka :D Härligt! Dock stannade jag innan, för jag kände att jag SJÄLV var hispig medan hundarna var lugna - trots allt första gången jag kör alla 6 ihop faktiskt, tro det eller ej. Så jag stannade, kelade med Zipp och Luna o pratade lite. Jag har svårt att ljuga för hundarna, så bättre att lyssna på sig själv, varva ner o ta ett djupt andetag. Sen var det lugnt.

På väg tillbaka vek vi av mot myren och Evertsbergsrännet-spåren, som sedan korsas av skoterled, som man viker av på. Sen kan man välja att ut på sjösystemet, vilket jag inte vågar så här tidigt på året, utan jag vek av på vägen som går tillbaka mot mig. Man kommer nämligen ut på den precis där den slutar. Sen vägen tillbaka.

Ute på myren där ränn-spåren går hade det totalt blåst igen, inte en aning var spåren gick, utan bara lita på Luna. Jag såg reflexen åt höger, men hon höll vänster. Lät henne hållas och vips så var spåren där igen - hon hade rätt och jag hade fel. Gissa om man blir nöjd över de där detaljerna! Hon gick lite vid sidan av så jag korrigerade henne lite med höger, så var vi "online" igen. Ute på myren blåste snön verkligen i sidled, skogen ven och det var till att dra upp kragen. Där stod jag, gled fram och lyssnade på hundars andning, pinglorna på Zipp och Luna, och blåsten. Njöt av mörkret, känslan av att vara där med hundarna och flyta fram över snön. Lycka!

Turen tillräckligt kort för att låta Cd få gå med oxo. Låter honom gå i team (mitten), så att han lätt kan vila om han vill, vilket jag ser att han gör ibland.

Nu sover Trax gott under bordet, Cd i köket o resten av gänget ute i hundgårdarna. När vi kom tillbaka från turen var jag o kelade med dom i hundgårdarna. Så mysigt det är att vara där, dom ligger rätt bra skyddade från blåsten, och när man är rätt klädd kan man sitta på knä o goooosa med älsklingarna. Fick jättepussar av Famous, sånt är så mysigt ändå. När jag matar ibland på kvällarna, sitter jag där o kramas o njuter. Sånt ger energi! :)

Cd var även och hjälpte Tomten igår hela eftermiddagen. Charmade barnen och var jättefin med sin röda rosett, och duktig var han att dra paketen till stugorna! Bilder är utlovade på mail så småningom, hoppas att jag får dom! :-) Vill ju se honom med Tomten.. ;)

God fortsättning alla! och kom ihåg: det finns verkligen inte något dåligt väder! Med rätt kläder är det SÅ MYSIGT att vara ute och umgås med hundarna!! Både dom och du blir nöjd sen! Och så kan man sen mysa i soffan med gott samvete! ;)


Bild: Inne i skogsdelen efter myren. Bilden är klickbar om du vill se den i storformat

3 kommentarer:

  1. Duktiga Luna som hittar rätt väg - och så undrar folk vad det är för särskilt med en bra ledarhund...?

    Klart att Cd charmar barnen, hoppas att vi snart får se bilder!

    SvaraRadera
  2. Men så häligt och grattis till att köra alla sex tillsammans! Måste känns FINT! Jag har nog med en än så länge... :)

    SvaraRadera
  3. Jag provar att skriva igen.. lyckades inte posta mitt inlägg sist. Vilken känsla att få köra 6-spann :-) Och nu kör du utan stång eller? Ett 4-spann lyckas jag ta mej iväg med själv (har bara testat med trehjuling än, släde borde va lättare). Men 6-spann låter mycket. Man ska lyckas få alla små skitungar att stå still och inte börja snurra och trassla i linorna.. :-) /malamutemamma

    SvaraRadera