tisdag 9 mars 2010

Skidor igen

Måste bara få skryta lite om Luna och Heaven idag. Kört hundarna i par, Cd-Trax, Famous-Zipp och sist Luna-Heaven. När jag började stod tempen på runt 6+ grader ute, vilket gav en MYCKET varm Zipp som slängde sig och rullade i snön efter ett tag, bland annat.

Vasaspåret är "spårigt" med massa dragna spår efter helgens övning för en sådär närmare sextontusen åkare, men dom va fina ändå. Dock inte som "vanligt" med platt i mitten för skatestil.. Dock hade det blåst en hel del skoterförare i ena sidan, så bitvis funkade det att skejta. Märker att jag börjar få till det där med att åtminstone i SMÅ uppförslut att fortsätta ta mig fram med smååå glidande skär i stället för att saxa upp. Det tar sig så sakteliga, men sakta går det.

Angående korten i bloggen - missa inte att man kan klicka på dem o få dem stora.


De första två paren gick väl bitvis bra, men hade spart Luna-Heaven till sist för jag tänkte att då får jag jobba mest (tar man paret man tror man får jobba mest med FÖRST så känns allt mycket jobbigare mentalt). MEN ... efter lite trassel med linor o nacklinor var det bara att tänka BÖJ BÖJ BÖÖÖÖÖJ! (min mentala träning för att inte bli stel som en pinne o falla som en fura..) Efter total rusning TVÄRNITAR dock Luna för skitstopp, jag hinner inte ens reagera, kör över hennes draglina o faller pladask och då har linan redan blivit för kort så Luna dras med i ett halvvarv runt och piper till. Tror hon mest vart rädd för sen for vi vidare igen. En hel del skräp, eller snarare MYCKET skräp i spåren efter alla åkare - plast är inget som naturen kan ta hand om, hoppas det inte är något som blir kvar...  

Det var mycket bättre glid idag än i fredags, då var det trög-snö och kallare, idag var det mycket bättre, så bitvis stod jag bara o åkte "lift" :) Särskilt då med Luna-Heaven. Det är även roligt när man kan skejta på och få upp farten ändå mera, det är som att åka karusell, eller tja... någon sorts form av frihet i alla fall :) Det är jag o hundarna o spåret, inget mer. Man får en sån avkopplingstur. Hur som haver så gick tjejerna SUPERDUPER idag, jättekul! Luna pigg o glad, en helt annan än i spannet förra veckan. :) Heaven behöver träna på att gå i nacklina, bitvis tycker hon det är lite obehagligt, men det blir bättre. Likaså med skrapet från skidorna när jag bromsar och det är lite isigt, då blir hon lite orolig och tittar över skuldran och saktar in, men träning ger färdighet! Både för hundar och matte!

Allt som allt 5km för de första två paren ungefär, och för tjejerna blev det ca10 km för det gick så bra. :) Så matte fick åter två mil på skidor - KUL var det dessutom! Det är annat än längdskidor i skolan med de blå och vitrandiga pjäxorna utan någon som helst stabilitet det..... Trodde aldrig jag skulle säga att jag tyckte längd var roligt - men det är faktiskt det! :)

På väg hem kom första skymningsljuset, och som vanligt så här när det börjar lukta så där gott i luften de första soliga dagarna när kylan kommer tillbaka igen på kvällningen, så drar man in, andas, ser det speciella ljuset som bara blir i ett snölandskap som har början till vår - och NJUTER. Åker bakom hundarna och njuter!

Luna så glad! :) Jag kanske tjatar lite extra om Luna, men hon är väl speciell för matte på nått sätt kanske :) Kolla på kortet nedan, det ser ut som hon springer och LER ;)


Pojkarna bus, dvs Trax och Cd. Ingen nacklina pga att Cd ibland inte hänger med i farten utan hamnar på "efterkälken", då är det bra att han inte tvingas att gå snabbare än han kan. Han såg verkligen LYCKLIG ut idag. Tänk att man är så "kär" i sina hundar.. :) Allt som allt en SUPERTOPPENDAG idag :)

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att höra att du hade en så bra dag! Att både du och hundarna trivdes. Fnissade lite -ursäkta- när jag läste om din vurpa över Luna. Inte roligt just då men när man läser om det blir det kul. Har stått på näsan över Sinik ett par ggr, hon har lärt sig att försöka hålla undan när det rasslar till bakom. Stackars vovvar men de är verkligen supergoa kompisar!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte den här bloggen när de kommer till att man ska kommentera.. Jag fattar ju inte hur jag ska göra för att de ska stå att de är jag som skriver.. :-(

    Härligt att du kan åka i skidspår och grejer, då hade nog tillochmed jag klarat av att inte ramla allt för ofta!

    Härliga kort :-)

    //malamutemamma

    SvaraRadera