söndag 22 augusti 2010

En annorlunda Söndagsmorgon

Vaknar av en hård technolåt som spelar. Letar efter mobilen, trycker på snooze.. efter två minuter sätter den igång igen.. Tänker att jag MÅSTE vakna nu. Snooze... Efter fyra, fem gånger rycker jag upp mej och kliver upp. Klockan är väl kanske 06.20... och det är SÖNDAG MORGON!!?? Jag, som inte ens är nån "nörd" kliver upp så okristligt tidigt en SÖNDAG?? Funderar allvarligt på om jag blivit sjuk... Men nej. Suget efter att stå på min oranga trehjuling och fara fram bakom mina älskade hundar har helt enkelt blivit för starkt.

Upp o fixar så Famous får sin mat och rastning, kollar till valparna, och tvingar mig själv att äta lite frukost. På med hundkörarkläder, plocka ihop selar, vattendunk, två skålar och ut till bilen med grejerna. Leta på lite krokar, kolla att startlinan är med, backa bilen mot släpet och koppla på det. Upp med trehjulingen. Vid det här laget har hundarna börjat förstå att något är på gång, så i hundgårdarna wooas och pratas det. Cd skäller litegrann.

Lastar hundar, hämtar handskarna jag glömde, och ringer till Anki som ska va med och köra bilen - och så iväg! Solen går upp bakom träden på ön ute i sjön, temperaturen står på 11 grader. Något varmare än utlovat, men det får gå. Klockan är nu redan 07.20 - men jag har faktiskt kommit upp och är på väg ut! Jag som är nåt så morgontrött så det finns inte.. ! Men med rätt motivation så funkar allt!

Plockar upp Anki på vägen, och vidare upp bortanför Tvåråberg. Stannar och börjar plocka med grejjer, lasta av trehjuling och rigga linor. Cd skäller - hjärtat gör ont att inte kunna låta honom gå med i spannet. Men han får va med på det han kan vara med på. Övriga hundar börjar pipa och prata, dom vet vad som är i görningen. Fram med en i taget, sela och sätta in i linorna. Bekvämt att ha en till person med som kan hålla det främre hundparet - det är man inte bortskämd med, det blir lite lättare, även om det funkar bra ändå annars med.

På med hjälmen, släpper startlinan och säger att Anki kan släppa därfram, och så IVÄG! Full galopp, och vinden i ansiktet. Såååå underbart! Så jag har längtat! Det har riktigt sugit i magen, och nu äntligen! Flyger fram, bredvid är det en vidsträckt myr, har kört här så många gånger och ser mig aldrig mätt. Underbara natur, underbara liv! Hundarna och jag tillsammans i det som både dom och jag älskar så!

Det blir inte så långt, men fin fart på hundarna, mestadels lätt till full galopp, trav i uppförsluten. Dock får Luna hoppa in i bilen efter en sådär 3 km för hon visar tecken på lätt hälta, och jag vill ju inte att det ska bli något. Kör totalt 4,6 km, så återstoden av sträckan får Trax för första gången prova på att gå ensam i led. Visar gott gry, men det syns att hundarna börjar känna av värmen, så vi stannar och lastar in hundarna. Zipp hinner med att prova lite lerbad, så han blev helsvart hela han, så fint så! ;)

På väg tillbaka får Cd springa lös en bit efter vägen och det gör han med utsträckt svans och stenkoll på vad matte säger. :)

Vilken underbar start på en söndagsmorgon. Nu känns det att man brutit sina rutiner, lite lätt trött ;) Men nöjda hundar ligger i hundgården, alla fem. Höstträningen har börjat. Här i köket piper elva små bebisar som växer och frodas, Famous är en duktig mamma.

Tänk så underbar en helt vanlig söndag kan vara!! LYCKA

Luna-Trax i led, Heaven-Zipp i wheel

7 kommentarer:

  1. Vad härligt!!! Guld att få hjälp ibland, det är man som du skriver inte så bortskämd med. När man har klivit upp så tidigt på helgen så är det sååå skönt att sedan vila lite på eftermiddagen. :-)

    SvaraRadera
  2. oooh!!! vilken häääärlig berättelse!!! man blir riktigt avis ju!!!!

    SvaraRadera
  3. Men grattis till 11 små!!!! Inte dåligt! =)) Härligt att höstträningen börjat hos er!

    SvaraRadera
  4. Höstträning, hurra! Låter jättehärligt, trots tidig morgon :-). Vi har plockat fram kättingarna, nu är det dags för lata malamuterna att börja jobba. Energin finns där, den ska vi ta tillvara. Klappa mamma Famous från mig!

    SvaraRadera
  5. Det är skönt när man får sätta igång med höstträning igen, då går det åt rätt håll igen :)

    SvaraRadera
  6. Så avundsjuk som de bara går. Men kan inte köra riktigt än. Vill få ner tempen liiiite till här. Men nu har vi en låååång härlig säsong framför oss. Kanske kan hinna med någon dagstur ihop i vinter iaf :-D
    //Malamutemamma

    SvaraRadera
  7. ja, ulrika det var en härlig söndasmorgon i det stillsamma tvåråberg =) vi får göra en tur igen/ankie

    SvaraRadera