söndag 26 september 2010

Söndagstur..


Idag sken solen, men ändå var det inte alltför varmt, ca 8 grader - något varmare ungefär mitt på turen. Lastade hundar o körde bort till Brynåstjärn, selade och satte in hundarna en efter en. Började med Luna, för säger jag "STÅÅÅ" till henne, så håller hon upp linan och står stilla. Fick korrigera lite lätt EN enda gång, sen stod hon stilla, medan jag tog ut en i taget av de andra tre, selade och satte in. Tjejerna fick gå i led tillsammans, för Heaven löper - dock ej i höglöp ännu, men tillräckligt intressant för att vara en störning bredvid en av pojkarna. Nu fick dom gå bak i stället.

Hade med en ficka full med frolic till hundarna, och en energibar till mig i fickan. Körde rundan som vi körde på kickoffen. Enligt mätning förra året låg den på ca 12 km, men enligt eniro är den 15? Jag ska ta bilen o mäta någon dag när ja vill ut o titta lite.. Rundan vi körde finns här >>

Pausade vid sjön, som är ungefär på mitten av sträckan. Knäppte lite kort, messade, lät hundarna komma lös o dricka lite i sjön o satt och hade det allmänt gott på en upp-och-nervänd båt vid strandkanten. En motorsåg hördes genom skogen. Några bilar mötte jag lite här och där på min rundtur, det är väl en del folk ute och gör i ordning sina pass nu inför Oktoberjakten misstänker jag. (här hemma mumsar hundarna på älgben för fullt, fick tag på massor av både ben o kött förra veckan)



Tog loss linorna jag satt fast trehjuling och  hundar med, och skulle starta. Bara det att dom hade lite mera bråttom än mig, så en liten vurpa gjorde jag, men blåhöll trehjulingen och ropade i rejält så ja fick stopp och kunde hoppa upp. Full fart uppför backen, och vid jaktkojan man passerar stod en äldre herre och vinkade glatt. Tjejerna trodde vi skulle dit och hälsa, men det skulle vi inte, utan dom fick lyssna på "framåt". De gick så fint så.

Tog det lugnt hela vägen, var verkligen inriktad på "ut och mysa o njuta -tur", men hundarna låg på i sin höga fina trav och bitvis galopp. Men det var ändå helt okej, inte något galenpanne-körning utan vi flöt liksom fram. Jag o hundarna, bland alla höstfärger runtom oss i form av myrens allt mer röda toner, löven som skiftar i gult, det klarblåa vattnet i tjärnarna och allt det där andra. Måste upplevas helt enkelt. Sista biten mot bilen var i galopp, och hundarna kändes pigga även när vi var vid bilen och det är ju också skönt! Ja, helt enkelt en underbart härligt bra höst-tur för mej och hundarna!

Efter hemkomst blev det färska älgben, och för Famous och Cd en lite längre promenad inöver i underbar höstig solnedgång :) En toppendag idag helt enkelt!


Här hemma växer valparna fort nu, knäppte lite kort i fredags kväll .. Här kommer några av dom. Som det ser ut just nu finns två hanar och två tikar kvar att tinga. Så hör av dig vid intresse.










2 kommentarer: