lördag 7 augusti 2010

Go-tur

Här händer de grejjer hela tiden! :) Fick främmande i början på veckan, så i tisdags packade vi in fyra av hundarna och drog till fjälls för en kortare tur. För min del är det första gången jag tältar på fjället SOMMARTID. Har tältat vintertid både på fjäll och andra ställen, men sommartid har det bara blivit någon kort promenad med övernattning i sån enkel vandringsstuga tidigare. För att hundarna skulle få det lite bättre när vi åkte, plockade vi ut ett av baksätena till (tresitssoffan längst bak är utplockad sedan tidigare). Den extraburen som nu står direkt bakom förarsätet har dock luckan på långsidan, så lite bök var det allt att få in en hund där, som på vägen upp var Zipp som var ytterst tveksam att gå in i ett hål på mitten i en konstig bur han aldrig sett förut...

Observera Lunas öra uppe till vänster i bild.. Heaven o Trax sitter i varsin del av den stora buren bak.

Efter att ha fixat till så både hundar, två jätteryggsäckar o övriga tillbehör som selar, linor och annat fick plats va de då bara att ge sig av. Upp till Sälens by för lite inhandling och så grunda med lite go mat, i mitt fall blev det en supergod kycklingsallad :)

Luna tycker hon oxo ska få nåt gott :)

Sen vidare mot Hemfjällstangen för uppackning och riggande av hundar och allt. Heta och glada woowwande hundar, och till slut kom vi då iväg. Vädret var alldeles lagomt, solen tittade fram lite mer vissa gånger, andra lite mindre. Enbart något lätt regnstänk på vägen uppöver. Eftersom detta var en "mysa-gå-lugnt-och-njuta-tur" så gick vi inte så länge innan det blev dags för lite kaffe- och vattenpaus (jag dricker inte kaffe). Hann vara stilla ett bra tag innan knotten hittade oss, och vi fick brått iväg.

Alla fyra vid pausen. Zipp- Heaven fram, Trax-Luna bak

Så länge man gick var det inga problem, men stannade vi till så kom dom rätt snart. Ett litet stopp innan stigningen, sen traskade vi på uppöver i sakta mak och ju högre upp vi kom desto mindre flygfän och lite bättre med fläktande svala vindar. Skönt tyckte nog både hundar och vi! :)

Vid en liten knyck manade jag på Trax och Luna som jag hade framför mig i midjebälte-sele för att dom skulle dra lite extra uppöver för att jag ville ha lite mera hjälp, ja då hör jag ett förtjust skrattande bakom mig. Det visade sig att bakom mig sänkte Heaven och Zipp huvudena och tog i bra mycket för att komma ikapp matte, så det blev en lätt uppförsbacke för vissa ;)

Alla på bild utom matte :) Läger för kvällen. Lätt fläkt, myggfritt, underbart ljus och underbara fjällets tystnad. Livskvalité på högsta nivå..
Framme vid några tjärnar när klockan var runt sju på kvällen och vi gått i ca tre timmar inklusive två pauser, blev det dags för stopp för kvällen. Dessa tjärnar ligger i en sänka uppe på kalfjället, vi fick en underbart vacker kväll med mycket god mat, dryck och vyer. Solen gick ner bakom fjällkanten, och sakta kom dimmorna - eller snarare molnen. Rätt häftigt att se hur de kryper närmare - påminner om de gånger man vintertid är på fjället och det så snabbt blir dålig sikt. Skrev ett blogginlägg men mottagningen var väl inte tillräcklig så det försvan i cyberrymden. Njöt verkligen av här och nu! Efter maten blev det lite Jäger och rökt älghjärta - alltid jäger på tur! ;)

Miniflaska Jäger och rökt älghjärta.. mums! Tur man har starka hundar som kan bära lite lyxvaror i sin rygga ;)
När vi krupit in i tältet sätter Heaven igång att låta, hon gillade INTE att sitta fast därute i ett helt eget träd!! Kanske hon var lite mörkrädd också funderade vi på, för när första dagsljuset kom blev det tyst - dock hann hon klippa av två koppel under natten och springa runt lite hit och dit och ledset undra var vi var någonstans. När hon sedan fick sitta vid samma träd som Trax gick det som sagt bättre. Lunas koppel gick sönder av sig själv - hon gick ner till tjärnen och satt där lugnt och beundrade utsikten. Hur länge hon varit lös vet vi inte. När Heaven blev kopplad sista gången kom Luna upp och hälsade glatt, vände sedan och gick ner och satte sig igen tills det blev hennes tur att sätta sig vid sin plats igen.. Gosemajan!! :)

Dimmorna kommer närmre..
Vaknade i ett otroligt varmt tält, men var ändå glad att jag valde att ta vintersovsäcken, för det var lite lätt rått och kyligt på natten. Men vilken panik när solen ligger på och det är sommarvärme på morgonen! Man vill bara UT ur sovsäcken! :)

Luna i morgonsolen..
På förmiddagen medan vi packade ihop, passerade en hel del vandrare som tittade glatt och nyfiket. Vi tog det lugnt och kom så småningom oss iväg. Lämnade leden och gick tvärs över fjället för att komma på leden på andra sidan tillbaka mot Hemfjällstangen. Väl uppe på den leden, var det som att komma på en "motorled" med massor med folk överallt, men när vi gått några km bortåt var det inte lika mycket. Många tar liften upp från Lindvallen och går en bit bort efter fjällkanten - en enkel vandring men med otroligt fina vyer.
Kolla fågeln! ;)

Kom till nästa tjärn, där blev det kaffe- och fikapaus. Lutade omkull mej mot ryggan, tittade ut över dalen o kände att livet är rätt Gött!! ;)

Livet på en pinne!

Trötta hundar i mossan, och solen kikade fram än en gång, så det blev en skön paus innan vi fortsatte sista biten ner som var mer som att leka Bergsget än något annat.

Mor och dotter - Heaven till vänster, Luna till höger, Trax strax bakom Luna.

Allt som allt kanske vi gick 15 km ungefär, men det var en Go-tur, och gött o komma ut! Man ska inte gå ut för hårt, då blir det bara jobbigt. Nu tog vi det lugnt och uppskattade det vi hade omkring oss. Härligt! Skall absolut göras fler gånger, men på någon av alla de andra lederna så klart! :)

Här hemma har nu Famous temperatur börjat röra på sig, så nästa inlägg hoppas jag handlar om att allt gått bra och att det finns småttingar här i köket! :)