lördag 19 december 2009

Jämtland del 2

Efter två dygn med -30 och kallare börjar jag, huset och vattnet att sakta tina upp här hemma..

Efter att ha varit hos Erox med familj var det dags för att ta sig in till stora staden Östersund för litet möte och sedan en natt på Scandic City. Att bara ta sig till hotellet med släp var ett företag för sig, då Östersund ligger i sluttning, det var halt, enkelriktat både här och där och eftermiddag dvs rusningstrafik. Hann åka x antal varv runt stan innan jag hittade en parkering i nerförsbacke. Hotellets parkering som jag senare stod på var så liten o trång, så där var det att koppla av hundsläpet och parkera det vid sidan av bilen. Hundrum var bokat - på tredje våningen. :-)

Efter parkering, in med packning, så mötte jag upp Malin som är en trevlig tjej jag känner sedan tidigare. Vi tog tre hundar var och gick genom stan bort mot lite lugnare områden. Ni kan ju gissa vad folk glodde när vi kom med tre hundar vardera.. Så nu blev det Stadsträning både för mig och hundar. Trax har ju aldrig varit i nån större stad förut, men han visade inget särskilt för det utan hängde på de andra. På väg tillbaka mötte vi x antal hundar vilket gick rätt okej. Cd var när jag fick honom vid två års ålder en hund som gick på bakbenen vid hundmöten - skällde och var inte såå trevlig. Nu kan han skälla till, men korrigerar man honom så går det helt okej sen. Zipp gick med mig, Luna och Heaven, och ville tala om att de va hans tjejer. Men han är så mjuk, så en korrigering och han gick fint bakom mina knän igen. Han har själv gjrot så sedan han var valp - korrigerar jag lägger han sig bakom mig och går jättefint och säger "okej, you're the boss". Det är dock något svårare med tre i kopplet samtidigt, men funkade okej ändå. Vi tränar ju inte på sånt här dagligen ute hos oss (lite rätt omöjligt med bara skog runt omkring), så jag har ju inte några lydnads-hundar så sett direkt. Men tycker att dom ska lyssna på mej och veta vad som förväntas av dom. Dom ska vara sociala helt enkelt, och fungera okej. Vilket dom oxo gjorde. Tack för hjälpen Malin!

Titta noga så syns alla sex hundarna här:


























Efter den promenaden som blev en stund, blev det upp på rummet och hade famous, cd och trax med upp. Landa lite, för att sedan ge mig ut på en ytterligare promenad utan hundar för att leta käk. Det vart tre varv till på stan, då Malin tipsat om en särskild pizzeria. Tillslut ringde jag och hon guidade mig rätt. Tillbaka och tre hundar väntar snällt i rummet - ingen har gjort något utan snällt väntat. Gött! :-) LITE orolig var jag, ska erkännas, eftersom Trax ju bara är sex månader än... Men med tv'n på hade dom sällskap. Men lämnar man dom lugnt brukar det vara lugnt, så har det vart me de flesta av hundarna.

Käkade, med en dammsugare mellan fötterna kallad Famous - hon städade jättefint. Cd satt fint och väntade - och klart han fick en lliiiten kant sen.. Trax han sov han (se sov-bilden). Trött efter många intryck, men alla tre fick varsin bit.

Sen ut med vovvarna - vi åkte hiss både upp och ner, så det va ju lite obehagligt tyckte dom, då det var glasvägg så man såg när det rörde sig. Men väl i hissen gick ju det bra oxo. Rastning av först tre, sen de andra tre runt kvarteret. Två i bilen, Famous och Zipp. Resten dvs fyra st. följde med upp till rummet. Hiss upp åkte vi förstås. Lite nedvarvning och sen somna ovaggad.

Onsdagen blev en promenad med fyra hundar runt några kvarter. Har du tänkt på att när man går i stan sådär, så tänker man i "rutor"? Man har ju liksom som ett rutnät runt gator och hus, och så tänker man tre rutor dit, sen höger, sen två rutor dit, sen höger.. osv tills man gått runt. Knasigt. :-) Ut med de andra två en snabbis, sen frukost, utcheckning och innan jag for fick jag en valpis med mig i bilen. Lilla Iluaq som skulle flytta hem till Frida i södra sverige. Han fick åka med mig ner till mig, och självklart passade jag på att goooosa innan han for vidare. Han var jätteduktig i bilen neröver, och sa inte ett pip. Vid rastning i Sveg vid macken hälsade han på Luna, sen gick dom lugnt o gjorde de dom skulle. Luna va den som satt i andra delen av bilburen, hon åker alltid bil hon.

Efter en mastodontresa på en sådär 6-7 timmar (halt, dåligt skötta vägar från sveg o ner var det för j-ligt, fattar inte att dom itne kan hyvla!!) med lite paus i Mora för handling, möttes jag av oskottad gård när jag kom hem. Bara att skotta, och nästan klar körde Frida in på gården. Efter det väntade allt det vanliga med avlastning, hundmatning osv. Vattnet var fruset så tur hade jag en femlitersdunk vatten med mig så jag kunde ge hundar käk. Det var lugnt o tyst i hundgården den kvällen kan jag säga.

Så del två av resan blev inte så mycket släd-träning, men väl stadsmiljö-träning som var väldans nyttig.

Har kollat vasaspåret och nu är en grund lagd, får se om det finns spår ut mot skoterspåren sen också. Så bara de första hundra metrarna är ospårat över myren, sen finns en grund att köra på. Imorrn får det allt bli en tur. Idag är matte sliten. Varit två lite jobbiga dygn med fruset vatten, låg värme i huset och en bil som inte startar (än) pga kylan som varit under 30. Men nu går tvättmaskinen, brasan brinner och jag sitter här och nördar. Nu lite Lördagsmys!

Vi hoppas att denna bloggen ska bli ett framsteg. Misstänker det blir en del bilder upptankade direkt från mobilen, från turerna sen. ;-) Ska bli skoj! Eller hur ser du på det?

2 kommentarer:

  1. Det var väldigt kul att få träffa er allihop :-) Hoppas ni bär er av uppåt igen så småningom!

    /Malin

    SvaraRadera