måndag 28 december 2009

Bästa turen på länge :)

Som synes i inlägget innan har jag varit ute idag. Måste bara skriva att dom var jätteduktiga, en jämn och hög fin trav mestadels. Sista biten hem var det en sån där mysig jämn mjuk galopp - dom ville nog hem o få mat! ;)

Försök få till alla att stå fint! ;)

Kom iväg rätt sent (oj vad ovanligt - not!), så på väg hemöver blev det det där underbara ljuset precis innan det blir mörkt - och när man kör bredvid sjösystemet så ser man de öppna vyerna, himlen, ljuset. Månen sken samtidigt som sista ljuset syntes i horisonten! Det är sååå mäktigt! Dessutom behöver man inte slå på pannlampan, för det blir så ljust ändå. Men ute på sista biten på skogbilvägen slog jag på den ändå, så att jag skulle synas utifall någon bil eller något kom.

Blev väl kanske 13-14 km någonting sådant, och alla sex vovvarna var med. Vilken känsla det är att äntligen köra allihopa tillsammans, ingen som står hemma och är ledsen när man kommer tillbaka. Cd har ju repat sig bra efter det tidigare problemet med hälta, så nu är han pigg och kan gå med, så länge det inte blir för mycket av hårt underlag eller hög hastighet. Med hans päls, går han lätt varm när det är runt nollan eller varmare, så idag gick han superbra, precis som de andra förstås! -18 grader ungefär..

Med 5 lager upptill och mina nya varma skor (för -75) och ett par skoterhansdskar jag fick i tonåren som går upp över handlederna så frös jag inte alls där. Men fel byxor, och för tunnt lager, och för stor rumpa! hahaha Men nu efter en dusch, lite mat och eld, så är jag okej igen. Cd och Trax inne och sover som sist, men glömde bort mej o gav Cd av högenergimaten (han får en annan mildare mat nu när han är 9), så jag har en lite lessen vovve med dålig mage (han har alltid varit känslig för tvära foderbyten). Däremot så ser man vad han levt upp nu när han till fullo är en del i flocken igen!

Luna i löp, dock ej höglöp, så idag gick Heaven fram med Luna. I team gick Zipp och Cd, dom tävlade att försöka kissa där Luna kissade - men hon drog spannet vidare, så det gick ju inte så bra för pojkarna, bara o hänga med o springa på! ;) Famous och Trax i wheel, och hela spannet har gått finfint idag!! Det var bara så härligt att få ut!! Det är detta man lever för! Tystnad, jag och hundarna i samarbete, ingen stress, bara flyta fram och alla tankar försvinner. Underbart helt enkelt!

Innan vi for iväg var det ju ett herrans liv, så byggjobbarna längre bort undrade nog vad det var som hände ;)

Funderar på vem som är "anonym" och skrivit om att den har en hund, och att det måste vara härligt med sexspann, i kommentar i ett av mina tidigare inlägg? är ju roligt om man vet vem som skriver :) och så man kan svara förståss :)

Och nej, Ida, jag har stång än, men det är samma som för 4spannet, så den fyller inte så mycket funktion, utan mer för mig själv och mina dumma tankar. Tycker det är lättare att hålla ordning oxo :)


Månsken över sjösystemet Evertsberg


På väg ut


På väg hem i sista ljuset och månen lyser.
Obeskrivbart, måste upplevas!

Så här jävlig ser man ut när man är ute i kylan, bara att konstatera. Men vad gör det egentligen ;) Fina mössan ja fått av pappa :D Varm va den i alla fall!

Glöm inte att kolla min blogg närmsta dagarna, vi ska ju på tur, och mobilen är uppkopplad mot bloggen, så ja kommer allt att skicka små rapporter från fjällturen när vi har nät-kontakt. :)

3 kommentarer:

  1. Toppen!!! Fina bilder, skoj att hundarna sköter sig så bra, trots löp!

    SvaraRadera
  2. Va mysigt du har de! Jag tyckte de va en fin bild på dej ;-) De ser ut som en mössa som skulle kunna suttit på ett huvud på någon av bröderna i Pistvakt :-D Huvdsaken att man håller sej varm!

    Jag kör också med stång mest för min egendel, det känns som jag är uppväxt i ett stort hundslagsmål. Vi hade 2 samojed hanar som hatade varandra, de kunde inte ens stå så de såg varandra typ. Och när man är sådär en 6år gammal så upplever man nog ett slagsmål betydligt värre än man gör som vuxen, även om det inte alls är trevligt nu heller.

    Har bara haft 2 slagsmål hitills med mina egna. Det mellan tikarna jag kör var ett stort missföstånd i starten till första körningen efter sommaren och då jädrar va de peppade!

    Jag väljer också anonym för jag har inte fått de att fungera när jag väljer något annat. Men jag skriver ju efteråt vem jag är.. Så de va inte jag ;p

    //Malamutemamma

    SvaraRadera
  3. Hej.....ser helt underbart ut !!

    Visst är det en härlig känsla att åka i månskenet och bara njuta. (trotts 18 graders kyla) ;) Höll själv på att frysa fingrarna av mig ibörjan idag, innan kroppen ville bli varm...Brrrr

    Nu har inte jag/vi förmånen att ha flera vovar (än) men tvåspann har vi kört. Nu mer är det en vova som gäller men sååå härligt !!

    Så nu har jag gett mig till känna lite, då jag brukar "smyg" läsa här hos dig =D

    P.s ser fram emot fler härliga bilder.

    Julhälsningar Stina

    SvaraRadera